Sa crestem sanatosi - beneficiile consumului de fructe si legume propaspete

 

Fructele si legumele propaspete asigura necesarul de vitamine, minerale, fibre si alti nutrienti esentiali pentru o buna functionare a organismului, intarirea sistemului imunitar, protectie impotriva efectelor imbatranirii, precum si pentru reducerea riscului de aparitie a cancerului si a bolilor cardiovasculare. Este esential sa consumam zilnic minim 5 portii de fructe si legume propaspete pentru a ne bucura din plin de beneficiile acestor alimente.


Consumul regulat de fructe si legume in detrimentul alimentelor bogate in grasimi si zahar, mentine o stare de sanatate buna si fereste organismul de imbolnaviri.


Cele mai optime momente de consumat fructe sunt cele dintre mese, sub forma de gustari. Fructele sunt dulci, energizante, contin fibre, vitamine, minerale si apa pura. Daca, dupa o zi obositoare si stresanta, simti o foame acuta de dulce, cel mai bine e sa ai la indemana niste curmale, o mana de stafide sau un mar. Sunt mult mai recomandate decat bomboanele sau produsele de patiserie.

In ceea ce priveste consumul de legume, ar trebui sa nu-ti lipseasca salata de la nici o masa dar nici mancarea gatita, macar o data pe zi mancare calda. Astazi, cand avem la indemana atatea legume, putem face salata de legume ca si in timpul verii. De neglijat insa, nu sunt nici muraturile pe care e pacat sa le arunci pentru ca le-a trecut timpul.

Prin conţinutul lor bogat în substanţe nutritive necesare organismului, fructele,împreunã cu legumele, au o importanţã deosebitã în alimentaţia omului. Ele nu pot fi înlocuite un timp mai îndelungat cu niciun alt aliment. Compoziţia chimicã a fructelor si legumelor este foarte variatã. În general, apa este elementul de bazã, care poate ajunge pânã la 90%. În fructe si legume se mai gãsesc: zaharuri, proteine, grãsimi, acizi organici, diferite sãruri minerale, substanţe pectice şi taninuri, vitamine, enzime etc. toate în cantitãţi variabile.

Zaharurile furnizeazã organismului energia necesarã activitãţii musculare.
Proteinele sunt indispensabile pentru întreţinerea vieţii.
Grãsimile sunt substanţe energetice care ajutã la menţinerea permeabilitãţii membranelor celulare.

Acizii organici şi sãrurile minerale au acţiuni diverse în organismul omenesc, contribuind în mare mãsurã la menţinerea stãrii de sãnãtate a organismului.

Substanţele pectice şi taninurile au un rol important în buna funcţionare a aparatului digestiv.
Vitaminele sunt elemente care au o importanţã majorã în buna funcţionare a organismului. Lipsa sau insuficienţa acestora producând perturbãri grave. Toate fructele si legumele conţin vitamine; felul lor şi cantitãţile sunt variabile în funcţie de tipul acestora.Vitamina A combate tulburãrile de vedere, uscarea pielii şi a mucoaselor. Se gãseşte mai mult în fructe ca piersicile, vişinele, ananasul sub formã de provitaminã A. Vitaminele din frupa B  au acţiuni variate, influenţând în general activitatea sistemului nervos, a pielii, a sângelui, favorizând totodatã creşterea organismului. Se gãsesc în cantitãţi variate în vişine, ananas, mere, pere, prunce, struguri. Vitamina C este cea mai solicitatã de cãtre organismul omenesc, în cantitãţi relative mari. Ea activeazã metabolismul celular şi creşte puterea de apãrarea a organismului faţã de diferiţi factori externi. Toate fructele conţin aceastã vitaminã în cantitãţi destul de mari. Aceastã vitaminã este solubilã în apã şi, în contact prelungit cu aerul, în special la temperature crescute, însã prepararea lor sub formã de conservã pãstreazã şi protejeazã aceastã vitaminã. Vitamina D previne rahitismul şi favorizeazã fixarea calciului şi a fosforului. Se gãseşte într-o mãsurã redusã în fructe, mai ales în cele verzi. Vitamina E influenţeazã creşterea organismului şi naşterile. Se gãseşte în special în fructele puternic colorate.

Prin bogăţia lor în substanţe nutritive, fructele si legumele sunt foarte indicate în special în alimentaţia copiilor, a adolescenţilor, a femeilor în perioada maternitãţii, a covalescenţilor, dar şi tuturor persoanelor care doresc sã aibã un organism sãnãtos şi armonios. Fructele si legumele sunt esenţiale pentru o mod de viaţã sãnãtos!