Intrebari si raspunsuri

1. Ce cantitate de fructe şi legume este recomandată spre consum în fiecare zi?

Pentru a respecta o alimentaţie echilibrată, trebuie consumată zilnic o cantitate de minim 400 de grame de fructe şi legume. 

2. Care sunt beneficiile consumului regulat de fructe şi legume?

Minim 5 porţii de fructe şi legume consumate zilnic oferă organismului o cantitate corespunzătoare de nutrienţi pentru prevenirea bolilor grave şi a carenţelor nutriţionale. Organismul uman nu înmagazinează vitaminele hidrosolubile, iar cele 5 porţii asigură minimul necesar de vitamine. În plus, o alimentaţie bogată în fructe şi legume are capacitatea de a prelungi speranţa de viaţă prin reducerea riscului instalării unor boli grave precum diverse forme de cancer sau boli cardiovasculare. În general, fructele şi legumele au o valoare calorică redusă. De aceea, creşterea consumului de fructe şi legume, în detrimentul alimentelor bogate în grăsimi şi cu adaos de zahăr, ajută la menţinerea greutăţii optime şi previne apariţia obezităţii. Aşadar, ne putem menţine starea de sănătate având un regim alimentar echilibrat, ceea ce include consumul regulat de fructe şi legume.

3. Când este cel mai bine să consumăm fructele: dimineaţa pe stomacul gol, înainte sau după mese?
Cel mai bun moment pentru a consuma fructe este între mese, sub formă de gustări. În felul acesta ne aducem în organism un aport optim de carbohidrati şi fibre, dar şi apă, ca să nu mai vorbim de minerale şi vitamine. Dacă vom consuma 2-4 fructe la gustările dintre mese, ne vom asigura fără probleme aportul zilnic necesar de fructe.

4. Care sunt fructele şi legumele cele mai bogate în vitamina C?
Legumele şi fructele cele mai bogate în vitamina C sunt frunzele de pătrunjel, citricele, merele, ardeiul roşu, napii, broccoli şi coacăzele negre.

5. Dacă un copil are carenţe de fier, ce legume şi fructe trebuie să includă mama în dieta lui?
Carenţa de fier observată la analizele de laborator trebuie analizată împreună cu medicul de familie, pentru că în unele situaţii modificarea regimului alimentar poate să nu fie suficientă. Legumele şi fructele nu sunt surse foarte bogate de fier, spre deosebire de alimentele de origine animală. Totuşi, câteva fructe şi legume au un conţinut mai mare de fier – fasolea boabe, soia, frunzele de spanac, stafidele şi prunele.

6. Cum trebuie combătută lipsa de calciu? Care sunt cele mai bune surse vegetale de calciu?
Alimentele de origine vegetală pot fi surse bune de calciu, contribuind la un aport optim de calciu. Sucul de portocale este o sursă bună de calciu – un pahar de suc proaspăt aduce până la 25% din necesarul zilnic. Laptele de soia este de asemenea o sursă de avut în vedere. Se recomandă să se consume şi broccoli, varză, spanac şi păstăi verzi, pentru că şi acestea conţin calciu.

7. Numiţi un fruct şi o legumă, care datorită bogăţiei de nutrienţi, nu trebuie să lipsească din meniul zilnic.

Este greu de ales un singur fruct şi o singură legumă, pentru că fiecare are un spectru unic de nutrienţi, care îl face extrem de valoros pentru organism. Dar totuşi, alegerea ar fi mărul şi roşia.